Ny strømmåler

De neste 2 ukene får alle installert ny strømmåler fra Elvia og arbeidet utføres av OneCo. Med ny strømmåler avsluttes fellesmålingen, og du får automatisk et eget kundeforhold med Elvia. Sameiet har i dag Fortum som strømleverandør, men denne avtalen fortsetter ikke som individuell avtale for deg, du har derimot en overgangsperiode på maksimalt 28 dager.

Når måleren er installert vil du få en e-post fra Eliva med en bekreftelse på at måleren er installert. Fra da av kan du selv velge egen strømleverandør, og vi råder deg til å gjøre det tidligst 2-3 dager etter installasjonen. Samtidig må dette gjøres senest innen 28 dager etter at måleren er installert. Hvis du ikke skulle få e-post fra Eliva etter at installasjonen er ferdig, kan du likevel ta direkte kontakt med et strømselskap 2-3 dager etter at måleren er installert.

Du kan kontakte det strømselskapet du selv ønsker for å inngå din individuelle strømavtale. Når du gjør dette, må du ha målernummeret tilgjengelig. Det er et lengre tall som står på selve måleren mellom QR-koden og strekkoden. Her følger en oversikt over ulike strømselskaper https://www.bytt.no/strom/stromleverandorer.

Det finnes ulike typer strømavtaler, men vi anbefaler at du for tiden velger en spotprisavtale. Som de fleste kjenner til finnes det en midlertidig ordning for strømstøtte, og denne er knyttet til spotpriser. Det betyr at du får en kompensasjon pr kWh som er basert på spotprisen og som trekkes ifra på strømregningen. Mer informasjon om hvordan strømstøtten fungerer finner du her:https://www.elvia.no/smart-forbruk/forbruk-og-sparing/regjeringens-kompensasjons-ordning-for-hoye-strompriser/. Vær oppmerksom på at det kan skje endringer i denne ordningen.

Når vi nå går over på individuell strømmåler for hver husstand, vil hver husstand også motta en egen strømregning fra det strømselskapet man selv har valgt. Strømregningen er dermed ikke lenger en post på regningen for felleskostnadene i sameiet. Strømregningen din vil bestå av to deler. Den ene delen er kostnaden for nettleie fra Elvia (som du ikke kan bytte leverandør på), og den andre delen er selve strømkostnaden. Vær også oppmerksom på at strømstøtten reguleres av nettselskapet (Elvia) og ikke strømselskapet, og det innebærer at strømstøtten trekkes ifra nettleien.

STRØMAVREGNING OG A-KONTO

Som tidligere informert er a-konto beløpet som i dag faktureres sammen med felleskostnadene fra Sebra Forvaltning blitt redusert med a-konto beregnet strøm allerede fra 1. januar 2023. Dette fordi vi trodde at vi allerede da ville være over på individuelle AMS-målere. Siden vi ikke rakk det, vil det bli foretatt en egen strømavregning for januar og februar 2023. Denne kommer i løpet av våren, antakelig noe senere enn den ordinære avregningen for strøm og varme.

Selv om a-kontoberegningen for strøm nå opphører, vil dere fremdeles bli a-kontoberegnet for varme/varmtvann og få en årlig avregning av dette på samme vis som hittil. Den årlige avregningen for strøm og varme for 2022 er snart klar og vil bli sendt ut.

For øvrig bemerker vi at de månedlige 1000,- kronene som ble lagt til felleskostnadene per 1. juli 2022 for installasjon av sikringsskap og sikringer som var planlagt for 10 måneder frem i tid, vil løpe ut april måned.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *